Talen geven een kijkje in cultuur en geschiedenis. Het is een unieke manier om de wereld in kaart te brengen. Onderstaande infographic verdeelt de 7102 bekende levende talen in een verbluffende afbeelding, met individuele kleuren die elke wereldregio vertegenwoordigen.
Slechts 23 talen worden door minstens 50 miljoen mensen gesproken. Bovendien spreekt meer dan de helft van de wereldbevolking één van deze 23 talen als moedertaal.
Het Chinees, Spaans en Engels voeren de ranglijst aan. Het Chinees heeft de meeste sprekers, maar Engels is de onbetwiste wereldtaal. Het Spaans heeft 399 miljoen moedertaalsprekers, maar deze zijn voornamelijk geconcentreerd in Latijns-Amerika.
Ni Hao in plaats van Hello?
Op dit moment is Engels de gemeenschappelijke taal onder sprekers met verschillende moedertalen. Deze status kan echter veranderen wanneer de demografische trends aanhouden. Naarmate China zijn economische macht en invloed blijft vergroten, zal de taal ook steeds meer invloed krijgen.
Ga jij Chinees leren?
Het Chinees is een van de meest uitdagende talen voor Europeanen om te leren, deels vanwege de volledig onbekende scripts. Je zou minstens 3000 karakters moeten kennen om een krant te kunnen lezen.
Of Bonjour in plaats van Hello?
Tegelijkertijd zullen in de toekomst naar verwachting 26 Afrikaanse landen hun huidige omvang verdubbelen, waarvan er veel Frans als moedertaal spreken. De Franse taal wordt niet alleen in Frankrijk gesproken, maar natuurlijk ook in de oude kolonies, zoals Tunesië, Algerije en Marokko. Een studie van de investeringsbank Natixis suggereert dat, vanwege de groei van Afrika, het Frans in 2050 de meest gesproken taal zal zijn.
Wat de volgende wereldtaal ook wordt, bij Tekom hebben we native speakers in elke taal. Tekom vertaalt alles en iedereen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Meer nieuwsberichten
AI nu met Tekom: eenvoudig internationaal zakendoen zonder taalbarrières
AI nu met Tekom: eenvoudig internationaal zakendoen zonder taalbarrières In de moderne zakenwereld is het essentieel om zonder taalbarrières te kunnen communiceren. Met de komst
Vertalen voor marketeers: meer dan woorden omzetten
Vertalen voor marketeers: meer dan woorden omzetten Het vertalen van marketingmateriaal is veel meer dan alleen woorden van de ene taal naar de andere taal