Ga naar de inhoud

Continu Verbeteren – Zo doen we dat bij Tekom

Ja ook wij proberen lean en agile te werken. Maar wat is dat nou precies, en hoe is het toepasbaar bij een vertaalbureau? Lean is een business strategie en voornamelijk een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Door onze klant centraal te stellen, creëren we de maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning.

Door regelmatig verbeteringen te bespreken en te realiseren, neemt het vertrouwen, lef en durf toe om met verbeteringen aan de slag te gaan. Ook neemt de kennis van de klant toe. Weten wat de klant verwacht, waar hij of zij hulp of advies bij nodig heeft en wat hij of zij belangrijk vindt, is essentieel voor de juiste uitvoering van een verbetering. Continu verbeteren wordt hierdoor de motor voor innovatie.

Bovenstaande zorgt dat er een cultuur van continu verbeteren ontstaat. Het team vindt het normaal dat verbeteren een onderdeel van het dagelijkse werk is. Om verbeteringen gestructureerd en succesvol op te pakken, worden er geen “pleisters geplakt”. Problemen keren niet meer terug en worden blijvend opgelost. Klanten hebben hier baat bij, maar ook onze pool van freelancers en het team zelf.

Wij werken met een digitaal ‘verbeterbord‘ dat locatie onafhankelijk is. Waar een medewerker zich ook bevindt, het digitale verbeterbord is altijd beschikbaar. Het team is direct op de hoogte wat de status is van de door hun ingebrachte ideeën. Zo wordt er geen verbeteridee vergeten. Tijdens een verbetermeeting worden via het digitale verbeterbord verbeterideeën besproken. Als er wordt besloten het idee door te voeren, dan gaat het idee naar het ‘Testfase’-deel van het bord. Hierna wordt de nieuwe werkwijze een bepaalde periode getest. Als het goed werkt, de nieuwe werkwijze de klant centraal stelt en het proces versnelt, wordt het uiteindelijk beleid.

Waar een medewerker zich ook bevindt, het digitale verbeterbord is 24/7 beschikbaar op elke locatie. Dus thuiswerkers hebben toegang, net zoals medewerkers die ziek of vrij zijn. Maar ook de vestiging in Italië (om maar een plek te noemen!). Dat geldt natuurlijk niet voor de fysieke versie van het verrijdbare Whiteboard.

Digitaal verbeterbord

Wanneer je als team met elkaar “echt” haalbare en gedragen doelen stelt en je ook met elkaar afspreekt wie wat wanneer doet, is er een grotere kans van slagen. Door uitdagingen te benoemen en verbeteringen tijdens de dagstart en de verbetermeeting te bespreken, leer je elkaar beter kennen qua interesses en qua kennis en vaardigheden. Door samen verbeteringen succesvol te realiseren, vindt als het ware automatisch teamontwikkeling plaats.

Doordat het team zelf meebeslist welke verbeteringen in welke volgorde worden opgepakt, zijn het als het ware hun verbeteringen. Doordat ze ook in de uitvoering van die verbeteringen een belangrijke rol hebben, neemt de betrokkenheid fors toe.

Door in elke verbetering de mogelijkheid te bieden om deze te koppelen aan één of meerdere strategische initiatieven of de kernwaarden van Tekom, gaan de strategieën en kernwaarden meer leven bij het team en kan het team ook beter meedenken over deze strategie en kernwaarden, wat weer leidt tot meer verbetersuggesties.

Meer weten?

Neem contact met ons op als u meer wilt weten over onze verbetercyclus

Meer nieuwsberichten

bEDANKT!

Wij hebben uw aanvraag ontvangen en gaan voor u aan de slag. U hoort van ons.

Tekom International